سمیه ولیزاده؛ محمد رضا شریف زاده؛ ابولفض داوودی رکن آبادی
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت فرآیند یاددهی و یادگیری و نقش زیباییشناسی هنری در آن، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر ساحت زیباییشناسی هنری مبتنی بر نمایش خلاق بر فرآیند یاددهی و یادگیری انجام شد.روششناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مداخلهای با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه پژوهش معلمان دوره اول ابتدایی منطقه ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت فرآیند یاددهی و یادگیری و نقش زیباییشناسی هنری در آن، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر ساحت زیباییشناسی هنری مبتنی بر نمایش خلاق بر فرآیند یاددهی و یادگیری انجام شد.روششناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مداخلهای با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه پژوهش معلمان دوره اول ابتدایی منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. تعداد 20 نفر از معلمان با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و بهمدت 10 جلسه 70 دقیقهای با روش زیباییشناسی هنری مبتنی بر نمایش خلاق آموزش دیدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته فرآیند یاددهی و یادگیری با 10 آیتم بود که روایی صوری آن با نظر خبرگان تایید و پایایی مولفههای یاددهی و یادگیری با روش بازآزمایی بالاتر از 80/0 بهدست آمد. دادهها با روش آزمون تی وابسته در نرمافزار SPSS نسخه 19 تحلیل شدند.یافتهها: در این پژوهش، 2 نفر از معلمان به دلایل مشکلات شخصی از پژوهش انصراف دادند و تحلیلها برای 18 نفر انجام شد. یافتهها نشان داد که آموزش زیباییشناسی هنری مبتنی بر نمایش خلاق باعث افزایش هر شش مولفه فرآیند یاددهی و یادگیری شامل مهارتمحوری و مهارتآموزی، یادگیری مادامالعمر، کاربردیسازی آموزش، فعالسازی همزمان چند حس، انجام فعالیت جمعی و نشاط و پویایی کلاس شد (001/0>P).بحث و نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده تاثیر ساحت زیباییشناسی هنری مبتنی بر نمایش خلاق بر فرآیند یاددهی و یادگیری بود. بنابراین، برای بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری میتوان از روش ساحت زیباییشناسی هنری مبتنی بر نمایش خلاق در کنار سایر روشهای آموزشی استفاده کرد.